photo-2020-11-29-15-1...

LISÄÄ JUTTUA

RULLAAMALLA

New image

Mitä ominaisuuksia hyvä lohivene sisältää?

KUN LOHIVENE on 5,5 metriä pitkä ja vain 1,1 metriä leveä, voidaan puhua melkoisen sukkulamaisesta veneestä. Ja sellaisellako pitäisi lähteä vuolaalle virralle soutamaan ja ajamaan moottorilla?

Kyllä vain, sillä veneet on suunniteltu erittäin vakaiksi ja toisaalta sulaviksi soutaa. 

Kuinka nämä kaksi ominaisuutta sitten saadaan yhteen pakettiin?

Veneen henkihän on köli. Se uittaa venettä soudettaessa ja moottorilla ajettaessa. Siitä kaikki lähtee. Sitten tulee pohjan muoto, joka pitää saada riittävän leveäksi kantavuutta ja vakautta lisäämään, mutta ei liikaa vastustamaan vettä.

LAITOJEN oikea kulma takaa hyvän ajettavuuden ja perää nostamaan tehdään riittävän iso siipi. Sekin on asennettava oikealle korkeudelle, ettei se vastusta soutaessa yhtään. Keulan muoto pitää olla sellainen, että vesi leikkautuu helposti moottorilla ajettaessa. Kulma ei kuitenkaan saa olla sellainen, että se imaisee veneen virran ohjattavaksi.

Nämä seikat tulevat veneveistäjälle tutuksi kymmenien ja satojen veneiden valmistuksen yhteydessä. Kun tarkat yksityiskohdat on siirretty suunnittelupöydältä veneverstaalla puuhun ja siitä puusta tehtyyn veneeseen, on tuloksena turvallinen, vakaa ja kevytsoutuinen lohivene.

Sellainen, johon lohet oikein tahtovat kiivetä kyytiin.

Mitä ominaisuuksia hyvä lohivene sisältää?

KUN LOHIVENE on 5,5 metriä pitkä ja vain 1,1 metriä leveä, voidaan puhua melkoisen sukkulamaisesta veneestä. Ja sellaisellako pitäisi lähteä vuolaalle virralle soutamaan ja ajamaan moottorilla?

Kyllä vain, sillä veneet on suunniteltu erittäin vakaiksi ja toisaalta sulaviksi soutaa. 

Kuinka nämä kaksi ominaisuutta sitten saadaan yhteen pakettiin?

Veneen henkihän on köli. Se uittaa venettä soudettaessa ja moottorilla ajettaessa. Siitä kaikki lähtee. Sitten tulee pohjan muoto, joka pitää saada riittävän leveäksi kantavuutta ja vakautta lisäämään, mutta ei liikaa vastustamaan vettä.

LAITOJEN oikea kulma takaa hyvän ajettavuuden ja perää nostamaan tehdään riittävän iso siipi. Sekin on asennettava oikealle korkeudelle, ettei se vastusta soutaessa yhtään. Keulan muoto pitää olla sellainen, että vesi leikkautuu helposti moottorilla ajettaessa. Kulma ei kuitenkaan saa olla sellainen, että se imaisee veneen virran ohjattavaksi.

Nämä seikat tulevat veneveistäjälle tutuksi kymmenien ja satojen veneiden valmistuksen yhteydessä. Kun tarkat yksityiskohdat on siirretty suunnittelupöydältä veneverstaalla puuhun ja siitä puusta tehtyyn veneeseen, on tuloksena turvallinen, vakaa ja kevytsoutuinen lohivene.

Sellainen, johon lohet oikein tahtovat kiivetä kyytiin.


New image
photo-2020-11-29-15-1...

Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.
Fullscreen