istuin.jpg
vapaputki.jpg
vapateline.jpg

LISÄÄ JUTTUA

RULLAAMALLA

tankki.jpg

JOTEN sitten oli vuoro miettiä lohenkalastukseen liittyvät varustelut. Kun pitkiä päiviä viettää aikaa joella, varustelun pitää olla sellainen, että veneessä viihtyy.

Aloitetaan tärkeimmästä, eli soutupenkeistä. Ne valitsin entisellä kaavalla, eli selkänojalliset nahkapenkit, joista keulapenkin tein kiinteästi omille mitoilleni.

 Entisestä poiketen tein vapamiehen penkin, jossa myös sitten yksinään soutaessani istun, pituussunnassa liikkuvaksi. Ratkaisu on raavittu omasta päästä ja ensimmäisen testisoudun jälkeen voin sanoa, että sehän pahus vie toimii.

Ehkä kuvista näkee parhaiten toimintaidean, mutta penkin sivusuunnan pitää kuosissa nailontangot ja vanerilevy. Liikkuvuuden takaavat edessä oleva pyörät, jotka saa lukittua. Näin saadaan eripainoisille vapamiehille oikea kohta istua veneen tasapainottamiseksi. Ratkaisu on erittäin toimiva, kunhan vaan muistaa, ettei ihmeemmin kallistele istuessaan laidalta toiselle.

KUN istuinergonomia saatiin kohdalleen, oli vuorossa vapatelineiden sovitus. Luotin parhaaseen, eli laitaan kiinnitettävään Joonas -vapatelineeseen. Näin veneen lattia saatiin vapaaksi ja laitatelineet on nopea kiinnittää ja irrottaa – lisäksi saadaan riittävä levitys siimoja sotkematta. Tuo toimiva ratkaisu on minulle tuttu kymmenientuhansien soututuntien kokemuksella, joten on turha vaihtaa muuhun.

Bensatankki tuli kiinteänä keulaan ja tankin letku sijoitettiin kölin päälle pohjateljojen alle. Sekin ratkaisu tuntui toimivalta testisoudun aikana.

Tein kurssin loppupuolella veneeseen vapojen kuljetustelineet puusta. Tein myös juomapulloille telineet samasta venelaudasta, eli haavasta. Eivätpä vissypullot pyöri jaloissa väsytystiimellyksessä.

NOSTOKOUKKUJA tarvitaan lohiveneessä ja minulla niitä on kaksi, isoille lohille oma ja muille toinen. Väylällä en ole vielä tarvinnut ison lohen koukkua, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Kaupasta löytyi huonekalukoukut, jollaiset oli entisessäkin veneessä. Ne ovat näppärät ja toimivat.

Moni on ihmetellyt, mitä tekevät ”pirunsarvet” veneen laidoilla. Ne ovat airojen lepuuttajat kun koneella ajetaan.

Peräpeiliin tuli rosteriteräksestä vahvikelevy, kun jouduimme Paavon kanssa hieman korottamaan peräpeiliä nykyiselle moottorilleni sopivaksi.

Kaikkiaan paketti saatiin todella toimivaksi ja ainakin yksi kesä tulee siis kalastettavaksi lohta itse tehdyllä veneellä.

Jospa saisi veneeseen edes yhden lohen. Kirjolohia, toutamia ja haukia siihen ensimmäisellä testireissulla jo saatiin nosteltua.

JOTEN sitten oli vuoro miettiä lohenkalastukseen liittyvät varustelut. Kun pitkiä päiviä viettää aikaa joella, varustelun pitää olla sellainen, että veneessä viihtyy.

Aloitetaan tärkeimmästä, eli soutupenkeistä. Ne valitsin entisellä kaavalla, eli selkänojalliset nahkapenkit, joista keulapenkin tein kiinteästi omille mitoilleni.

 Entisestä poiketen tein vapamiehen penkin, jossa myös sitten yksinään soutaessani istun, pituussunnassa liikkuvaksi. Ratkaisu on raavittu omasta päästä ja ensimmäisen testisoudun jälkeen voin sanoa, että sehän pahus vie toimii.

Ehkä kuvista näkee parhaiten toimintaidean, mutta penkin sivusuunnan pitää kuosissa nailontangot ja vanerilevy. Liikkuvuuden takaavat edessä oleva pyörät, jotka saa lukittua. Näin saadaan eripainoisille vapamiehille oikea kohta istua veneen tasapainottamiseksi. Ratkaisu on erittäin toimiva, kunhan vaan muistaa, ettei ihmeemmin kallistele istuessaan laidalta toiselle.

KUN istuinergonomia saatiin kohdalleen, oli vuorossa vapatelineiden sovitus. Luotin parhaaseen, eli laitaan kiinnitettävään Joonas -vapatelineeseen. Näin veneen lattia saatiin vapaaksi ja laitatelineet on nopea kiinnittää ja irrottaa - lisäksi saadaan riittävä levitys siimoja sotkematta. Tuo toimiva ratkaisu on minulle tuttu kymmenientuhansien soututuntien kokemuksella, joten on turha vaihtaa muuhun.

Bensatankki tuli kiinteänä keulaan ja tankin letku sijoitettiin kölin päälle pohjateljojen alle. Sekin ratkaisu tuntui toimivalta testisoudun aikana.

Tein kurssin loppupuolella veneeseen vapojen kuljetustelineet puusta. Tein myös juomapulloille telineet samasta venelaudasta, eli haavasta. Eivätpä vissypullot pyöri jaloissa väsytystiimellyksessä.

NOSTOKOUKKUJA tarvitaan lohiveneessä ja minulla niitä on kaksi, isoille lohille oma ja muille toinen. Väylällä en ole vielä tarvinnut ison lohen koukkua, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Kaupasta löytyi huonekalukoukut, jollaiset oli entisessäkin veneessä. Ne ovat näppärät ja toimivat.

Moni on ihmetellyt, mitä tekevät ”pirunsarvet” veneen laidoilla. Ne ovat airojen lepuuttajat kun koneella ajetaan.

Peräpeiliin tuli rosteriteräksestä vahvikelevy, kun jouduimme Paavon kanssa hieman korottamaan peräpeiliä nykyiselle moottorilleni sopivaksi.

Kaikkiaan paketti saatiin todella toimivaksi ja ainakin yksi kesä tulee siis kalastettavaksi lohta itse tehdyllä veneellä.

Jospa saisi veneeseen edes yhden lohen. Kirjolohia, toutamia ja haukia siihen ensimmäisellä testireissulla jo saatiin nosteltua.


JUTTU JATKUU SEURAAVALLA SIVULLA

istuin.jpg
vapateline.jpg
vapaputki.jpg
tankki.jpg

Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.
Fullscreen