teljon_tuki_pera.jpg

KUN OLIN päättänyt lähteä kurssille, piti tietenkin päättää veneen valmistusmateriaali. Entinen tenolainen oli valmistettu venevanerista ja sehän oli hyvin tervattuna kestänyt huippuhyvin 14 kesää soudella.

 Olen kuitenkin erilainen nuori ja vähän änkyrä, niin tahdoin heti alkuun poiketa valtavirrasta. Lehtikuusi on vuosisatoja sitten ollut puuveneissä todella toimiva materiaali. Tahdoin siis valita materiaaliksi lehtikuusen.

Kun aloin kartoittaa sopivaa lautamateriaalia, niin siinä tulikin ongelmia. Suomesta ei löytynyt kohtuullisella hinnalla laadukasta lehtikuusilankkua, joten karvain mielin piti hylätä tämä vaihtoehto.

TOINEN vaihtoehto oli haapalauta ja opettajamme Paavo Manninen löysikin sopivalla hinnalla hyvää haapalautaa. Sen jälkeen valinta oli helppo: veneeni tulisi olemaan haapalaudasta tehty.

Kokemuksia haavasta tehdyistä airoista minulla oli vuosien ajalta ja niiden keveys ja kestävyys antoi varmuutta, että myös veneessä haapalauta tulisi kestämään. No sehän nähdään kesällä, kun vene on saatu vesille.

Kölipuu tulisi olemaan kuusilaudasta laminoitu ja samoin kaaret kuusirimoista limisaumalla liimattuja. Eli käsityöaste tulisi tässä veneessä olemaan todella korkea.

KUN suunnittelua alettiin viedä eteenpäin, ideat pursuivat päästä melkoisella virtauksella. Bensatankki tulee rosterista mittojen mukaan keulaan. Vapatelineet ja hankaimet  tulevat Joonas -vaapun valmistajalta, rosterista nekin.

Sitä mukaa kun vene valmistuu, uutta ideaa somistuksen eli koristelun puolelle pursuaa koko ajan ilmoille.

Kun keväällä saamme lukea Jahdissa&Kalassa -lehdestä valmiista veneestä, vastaan voi putkahtaa melkoinen ilmestys. Ellei hevosia saada suitsittua tässä vaiheessa.

RULLAAMALLA

LISÄÄ JUTTUA

Uutta ideaa somistuksen eli koristelun puolelle pursuaa koko ajan ilmoille."


"

KUN OLIN päättänyt lähteä kurssille, piti tietenkin päättää veneen valmistusmateriaali. Entinen tenolainen oli valmistettu venevanerista ja sehän oli hyvin tervattuna kestänyt huippuhyvin 14 kesää soudella.

 Olen kuitenkin erilainen nuori ja vähän änkyrä, niin tahdoin heti alkuun poiketa valtavirrasta. Lehtikuusi on vuosisatoja sitten ollut puuveneissä todella toimiva materiaali. Tahdoin siis valita materiaaliksi lehtikuusen.

Kun aloin kartoittaa sopivaa lautamateriaalia, niin siinä tulikin ongelmia. Suomesta ei löytynyt kohtuullisella hinnalla laadukasta lehtikuusilankkua, joten karvain mielin piti hylätä tämä vaihtoehto.

TOINEN vaihtoehto oli haapalauta ja opettajamme Paavo Manninen löysikin sopivalla hinnalla hyvää haapalautaa. Sen jälkeen valinta oli helppo: veneeni tulisi olemaan haapalaudasta tehty.

Kokemuksia haavasta tehdyistä airoista minulla oli vuosien ajalta ja niiden keveys ja kestävyys antoi varmuutta, että myös veneessä haapalauta tulisi kestämään. No sehän nähdään kesällä, kun vene on saatu vesille.

Kölipuu tulisi olemaan kuusilaudasta laminoitu ja samoin kaaret kuusirimoista limisaumalla liimattuja. Eli käsityöaste tulisi tässä veneessä olemaan todella korkea.

KUN suunnittelua alettiin viedä eteenpäin, ideat pursuivat päästä melkoisella virtauksella. Bensatankki tulee rosterista mittojen mukaan keulaan. Vapatelineet ja hankaimet  tulevat Joonas -vaapun valmistajalta, rosterista nekin.

Sitä mukaa kun vene valmistuu, uutta ideaa somistuksen eli koristelun puolelle pursuaa koko ajan ilmoille.

Kun keväällä saamme lukea Jahdissa&Kalassa -lehdestä valmiista veneestä, vastaan voi putkahtaa melkoinen ilmestys. Ellei hevosia saada suitsittua tässä vaiheessa.

JUTTU JATKUU SEURAAVALLA SIVULLA

teljon_tuki_pera.jpg

Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.
Fullscreen