MONIKIN Sastan ikiaikaisista valteista osuu erinomaisesti tähän päivään.

”Sasta on aina valmistanut kestäviä, ajattomia ja toimivia tuotteita – tämä on meistä sitä aitoa vastuullisuutta. Isossa kuvassa olisi tärkeä muistaa, että mitä vähemmän valmistettaisiin ja kulutettaisiin kertakäyttötavaraa, sitä suurempi olisi ostopäätöksen positiivinen merkitys luonnon hyvinvoinnin kannalta.”

”Vaikka seuraammekin alamme trendien kehitystä, emme tule koskaan valmistamaan niin sanottuja muotivaatteita. Vaatteidemme käyttöikä kun menee joka tapauksessa muotisyklien ja trendien yli”, Latvala linjaa.

MYÖS materiaalien ympäristöystävällisyyteen kiinnitetään Sastalla huomiota. ”Esimerkiksi sarkamme on valmistettu kierrätetystä jätevillasta. Ulkoiluvaatteissamme paljon käytetty puuvilla-polyesterkangas on myös orgaanista ja kierrätettyä. Mutta edelleen vastuullisuutemme kulmakivenä on se, että tuotteitamme käytetään pitkään. Siksi vanha korjauspalvelummekin on osa vastuullisuuden filosofiaamme.”

Sastan vaatteet suunnitellaan Suomessa ja suurin osa niistä valmistetaan Baltiassa.

”Olemme tehneet valmistajiemme kanssa yhteistyötä jo kymmeniä vuosia. Tunnemme heidän vastuulliseksi varmistamamme toimintatavat. Vaikka kustannukset Baltiassakin ovat Aasiaan verrattuna jo erittäin korkeat, haluamme pitää kiinni tuotantoketjustamme. Tällaisena se vastaa arvojamme.”

KORKEA laatu ja ympäristöystävälliset, lujat materiaalit näkyvät väistämättä tuotteen hinnassa. Sasta ei ole halpa merkki, eikä yritäkään olla. Sen hintataso rinnastuu muun muassa sellaisiin merkkeihin kuin Härkila ja Fjällräven.

”Sasta ei voi olla halpa, tai sitten meidän pitäisi alkaa säästämään materiaalien hinnoissa ja tuotantopaikkojen vaatimuksissa – ja silloin meidän arvomaailmalta häviäisi pohja”, Latvala sanoo.

”On hyvä myös muistaa, että vaikka vastuullisuuden suosio nousee kuluttajien keskuudessa jatkuvasti, on vielä pitkä matka ideaalitilanteeseen. Erään uuden tutkimuksen mukaan 70 prosenttia ihmisistä kertoo haluavansa vastuullisesti tuotettuja vaatteita, mutta vain 7 prosenttia niitä lopulta ostaa.”

KESKUSTELUN edetessä käy ilmi, että Latvala on todella perehtynyt asiaansa. Rauhallisesti ja vakuuttavasti puhuvalla miehellä on paljon tutkittua tietoa, pitkälle mietittyjä ajatuksia ja pohdintoja muun muassa vaateteollisuuden ekologisuudesta, trendeistä, brändeistä – ja ihmisten käyttäytymismalleista vaate- ja varustevalintojen edessä.

”On mielenkiintoista, että metsästäjä on valmis investoimaan paljonkin kaikenlaiseen teknologiaan ja lisävarusteisiin, mutta vaatteiden laadusta ollaan valmiita tinkimään. Vaatteilla on kuitenkin aivan olennainen merkitys onnistuneen, miellyttävän eräkokemuksen muodostumisessa. Sitten samoilla tulilla istuu metsästäjiä, jotka hytisevät märkänä ja kylmissään ja metsästäjiä, jotka fiilistelevät, kuinka mukava hyvissä varusteissa onkaan olla”, Latvala hymähtää ja muistelee taannoista räntäsateista hirvijahtia.


LISÄÄ JUTTUA 

RULLAAMALLA

MONIKIN Sastan ikiaikaisista valteista osuu erinomaisesti tähän päivään.

”Sasta on aina valmistanut kestäviä, ajattomia ja toimivia tuotteita – tämä on meistä sitä aitoa vastuullisuutta. Isossa kuvassa olisi tärkeä muistaa, että mitä vähemmän valmistettaisiin ja kulutettaisiin kertakäyttötavaraa, sitä suurempi olisi ostopäätöksen positiivinen merkitys luonnon hyvinvoinnin kannalta.”

”Vaikka seuraammekin alamme trendien kehitystä, emme tule koskaan valmistamaan niin sanottuja muotivaatteita. Vaatteidemme käyttöikä kun menee joka tapauksessa muotisyklien ja trendien yli”, Latvala linjaa.

MYÖS materiaalien ympäristöystävällisyyteen kiinnitetään Sastalla huomiota. ”Esimerkiksi sarkamme on valmistettu kierrätetystä jätevillasta. Ulkoiluvaatteissamme paljon käytetty puuvilla-polyesterkangas on myös orgaanista ja kierrätettyä. Mutta edelleen vastuullisuutemme kulmakivenä on se, että tuotteitamme käytetään pitkään. Siksi vanha korjauspalvelummekin on osa vastuullisuuden filosofiaamme.”

Sastan vaatteet suunnitellaan Suomessa ja suurin osa niistä valmistetaan Baltiassa.

”Olemme tehneet valmistajiemme kanssa yhteistyötä jo kymmeniä vuosia. Tunnemme heidän vastuulliseksi varmistamamme toimintatavat. Vaikka kustannukset Baltiassakin ovat Aasiaan verrattuna jo erittäin korkeat, haluamme pitää kiinni tuotantoketjustamme. Tällaisena se vastaa arvojamme.”

KORKEA laatu ja ympäristöystävälliset, lujat materiaalit näkyvät väistämättä tuotteen hinnassa. Sasta ei ole halpa merkki, eikä yritäkään olla. Sen hintataso rinnastuu muun muassa sellaisiin merkkeihin kuin Härkila ja Fjällräven.

”Sasta ei voi olla halpa, tai sitten meidän pitäisi alkaa säästämään materiaalien hinnoissa ja tuotantopaikkojen vaatimuksissa – ja silloin meidän arvomaailmalta häviäisi pohja”, Latvala sanoo.

”On hyvä myös muistaa, että vaikka vastuullisuuden suosio nousee kuluttajien keskuudessa jatkuvasti, on vielä pitkä matka ideaalitilanteeseen. Erään uuden tutkimuksen mukaan 70 prosenttia ihmisistä kertoo haluavansa vastuullisesti tuotettuja vaatteita, mutta vain 7 prosenttia niitä lopulta ostaa.”

KESKUSTELUN edetessä käy ilmi, että Latvala on todella perehtynyt asiaansa. Rauhallisesti ja vakuuttavasti puhuvalla miehellä on paljon tutkittua tietoa, pitkälle mietittyjä ajatuksia ja pohdintoja muun muassa vaateteollisuuden ekologisuudesta, trendeistä, brändeistä – ja ihmisten käyttäytymismalleista vaate- ja varustevalintojen edessä.

”On mielenkiintoista, että metsästäjä on valmis investoimaan paljonkin kaikenlaiseen teknologiaan ja lisävarusteisiin, mutta vaatteiden laadusta ollaan valmiita tinkimään. Vaatteilla on kuitenkin aivan olennainen merkitys onnistuneen, miellyttävän eräkokemuksen muodostumisessa. Sitten samoilla tulilla istuu metsästäjiä, jotka hytisevät märkänä ja kylmissään ja metsästäjiä, jotka fiilistelevät, kuinka mukava hyvissä varusteissa onkaan olla”, Latvala hymähtää ja muistelee taannoista räntäsateista hirvijahtia.


JUTTU JATKUU SEURAAVALLA SIVULLA

Lisätietoja

Jahdissa&Kalassa on ilmainen, korkealuokkainen outdoor-media netissä. Lukeminen on helppoa ja täysin vapaata - ei rekisteröitymistä tai sitoutumista!

Ota meihin yhteyttä

Voit lähettää sähköpostia osoitteeseen toimitus@jahdissa.fi tai lähettää yksityisviestin Facebookissa @jahdissakalassa. Toimituksellisissa asioissa voit soittaa Jussi Lähdesmäelle 040 8291603. Kaupallisissa asioissa sinua palvelee Jari Nivala 050 3854369.
Please enter your name
Please enter a correct e-mail address
Please enter a comment
Thank you! Your message has been sent.
Something went wrong while submitting the form. Try again.

Jaa kaverille

Forward this page by e-mail or share it directly on social media.

Hae tästä julkaisusta

Lisää hakusanoja sivun löytämiseksi tästä julkaisusta.
Minimal length to search is 3 characters

Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.
Fullscreen