Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.

OUTDOOR-lehtenä tarkastelemme autoja erityisesti harrastuksien näkökulmasta.

Jos lähdetään sisätiloista, monenlaista säilytystilaa löytyy kiitettävästi ovista, kojetaulusta ja keskikonsolista. Tavaratilaa vetää normiasennossa 460 litraa ja tila on selkeän mallinen. Lattian alla on runsaasti lisätilaa ja luukun rakenne on nerokkaan monikäyttöinen. Lattialevystä saa näppärästi myös toimivan tilanjakajan.

Kun takapenkin kaataa, kyytiin saa 1336 litraa tavaraa. Katolle voi lisäksi pakata 75 kiloa kuormaa. Ja jos sekään ei riitä, autolla saa vetää 2100 kiloa painavaa jarrullista kärryä.

Volvo on eleetön ja erittäin mukava matka-auto. Se etenee tinkimättömän suoraan ja jotenkin huomaamatta. Vaikka auto on korkea, se ei huoju rivakoissa mutkissakaan. Jousitus nielee tien terävät epätasaisuudet ja isommat heitot eleettömästi.

OHJAUS on perusasennossaan nykytyyliin kevyt ja tuntumaltaan hiukan hento. Mitään huomauttamista emme siitä löydä lukuun ottamatta sitä, että kaupungin jyrkissä, hitaissa käännöksissä se voisi palauttaa hanakamminkin. Mikään ketteryysihme Volvo ei ole, sen kääntöhalkaisija on 11,4 metriä.

Jousitus on siis kerrassaan toimiva yhdistelmä napakkuutta ja mukavuutta, ja nykymittapuulla mitattuna maltillinen 235/55R18-rengaskoko on Suomen oloihin hyvä.

Röykkyinen mukulakivikatutesti on helppo toteuttaa ja kertoo lyhyessä ajassa paljon. Saksalainen crossover-verrokkimme on toki varustettu matalaprofiilisilla 40-sarjan renkailla, mutta se tarjoaa Volvoon verrattuna kovaa kyytiä mukulakivellä, vaikka kuinka ajoasetus olisi säädetty Comfortille.

XC 40 nielee kadun mukulat ja röykyt pehmeästi ja hillitysti. Vain pieni, etäinen jytinä juoruaa alustan epätasaisuuksista. Metsäautotien isommissa kuopissa ja juurakoissa vaikutelma on sama, joten Volvon  jousitusta voi vain kehua: se toimii hienosti kaikessa mahdollisessa ajossa.

Jousituksen napakkuutta, kaasun ja jarrujen vastetta, ohjauksen jäykkyyttä ja vaihteiston eriluontoisia ohjelmia voi nykytyyliin säätääkin, mutta me pitäydyimme käyttämään mukavuuspainotteisia perusasetuksia. Kokemuksemme mukaan nykyautojen erilaisia ajo-ohjelmia tulee loppujen lopuksi vaihdeltua harvoin, vaikka se mahdollista olisikin.

Volvo on eleetön ja erittäin mukava matka-auto."

"

LISÄÄ JUTTUA

RULLAAMALLA

VOLVO XC 40 AWD

Outdoor-lehtenä tarkastelemme autoja erityisesti harrastuksien näkökulmasta.

Jos lähdetään sisätiloista, monenlaista säilytystilaa löytyy kiitettävästi ovista, kojetaulusta ja keskikonsolista. Tavaratilaa vetää normiasennossa 460 litraa ja tila on selkeän mallinen. Lattian alla on runsaasti lisätilaa ja luukun rakenne on nerokkaan monikäyttöinen. Lattialevystä saa näppärästi myös toimivan tilanjakajan.

Kun takapenkin kaataa, kyytiin saa 1336 litraa tavaraa. Katolle voi lisäksi pakata 75 kiloa kuormaa. Ja jos sekään ei riitä, autolla saa vetää 2100 kiloa painavaa jarrullista kärryä.

Volvo on eleetön ja erittäin mukava matka-auto. Se etenee tinkimättömän suoraan ja jotenkin huomaamatta. Vaikka auto on korkea, se ei huoju rivakoissa mutkissakaan. Jousitus nielee tien terävät epätasaisuudet ja isommat heitot eleettömästi.

Ohjaus on perusasennossaan nykytyyliin kevyt ja tuntumaltaan hiukan hento. Mitään huomauttamista emme siitä löydä lukuun ottamatta sitä, että kaupungin jyrkissä, hitaissa käännöksissä se voisi palauttaa hanakamminkin. Mikään ketteryysihme Volvo ei ole, sen kääntöhalkaisija on 11,4 metriä.

Jousitus on siis kerrassaan toimiva yhdistelmä napakkuutta ja mukavuutta, ja nykymittapuulla mitattuna maltillinen 235/55R18-rengaskoko on Suomen oloihin hyvä.

Röykkyinen mukulakivikatutesti on helppo toteuttaa ja kertoo lyhyessä ajassa paljon. Saksalainen crossover-verrokkimme on toki varustettu matalaprofiilisilla 40-sarjan renkailla, mutta se tarjoaa Volvoon verrattuna kovaa kyytiä mukulakivellä, vaikka kuinka ajoasetus olisi säädetty Comfortille.

XC 40 nielee kadun mukulat ja röykyt pehmeästi ja hillitysti. Vain pieni, etäinen jytinä juoruaa alustan epätasaisuuksista. Metsäautotien isommissa kuopissa ja juurakoissa vaikutelma on sama, joten Volvon  jousitusta voi vain kehua: se toimii hienosti kaikessa mahdollisessa ajossa.

Jousituksen napakkuutta, kaasun ja jarrujen vastetta, ohjauksen jäykkyyttä ja vaihteiston eriluontoisia ohjelmia voi nykytyyliin säätääkin, mutta me pitäydyimme käyttämään mukavuuspainotteisia perusasetuksia. Kokemuksemme mukaan nykyautojen erilaisia ajo-ohjelmia tulee loppujen lopuksi vaihdeltua harvoin, vaikka se mahdollista olisikin.

JUTTU JATKUU SEURAAVALLA AUKEAMALLA