Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.

ISTUINTEN ja ratin säädöt, eli ajoasennon, saa helposti mieleisekseen. Ja autossa istutaan mukavan ylhäällä. Kuljettajan edessä avautuu selkeä ja moderni, johdonmukaisen kulmikkaaksi muotoiltu työmaa. Näkymää hallitsee muistakin Volvoista tuttu, iso 12,3 tuuman  hipaisunäyttö, josta löytyy, kun jaksaa etsiä ja hiukan opetella, suorastaan valtava määrä tietoa, ohjeita ja säätöjä.

Volvomaisesti autossa on koko joukko hienoja turvallisuusavustimia: muun muassa adaptiivinen vakionopeussäädin automaattijarrutuksineen, kaistavahti, automaattinen hätäjarruavustin ja kuolleen kulman vahti.

VARUSTEITAKIN on niin, että niiden listaamiseen tarvittaisiin oma sivu tai pari. Mainittakoon tässä edes muutama.

Näytöltä voi katsella kamerakuvaa auton edestä, takaa ja ”yläpuolelta”. Siitä on suurta hyötyä esimerkiksi parkkeeraamisessa ja ahtaissa maastonkohdissa. Etukamera tarkkailee edessä avautuvaa ympäristöä ja pitää silmällä tien laidan nopeusrajoituskylttejäkin.

XC 40 myös parkkeeraa itsensä ruutuun ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään. Keulan valotkin kääntyilevät ja syttyvät ja sammuvat sen mukaan, miten rattia käännellään. Ja Harman Kardon –soitin tuottaa matkustamoon todella muhevan äänimaailman.

OHJAUSPYÖRÄ on sopivan kokoinen ja tietenkin laadukkaalla nahalla päällystetty. Lyhyt ja ”pieni” vaihteenvalitsin on sähköinen ja vaatii kaksi napautusta, jotta haluttuun suuntaan lähdetään. Mekaaniseen valitsimeen tottunut hämmentyy ensin, kun vaihde siirtyy ensimmäisellä napautuksella vapaalle, eikä auto liiku mihinkään. Hitaallakaan ihmisellä ei kestä 10 sekuntia pidempään oppia vaihdevivun käyttö.

Edessä vallitsee avara, turvallinen tunnelma, jota lasikatosta tulviva valo vielä korostaa. Takana on tilaa niukemmin, vaikka sielläkin on sinänsä viihtyisää. Istuma-asento on varsin pysty ja istuinosa melko lyhyt. Takaovetkin ovat isoille ihmisille ahtaat. Viiden aikuisen taksitiloja kaipaavan kannattaa valita mallisarjasta isompi versio.  

Edessä vallitsee avara, turvallinen tunnelma."

"

LISÄÄ JUTTUA

RULLAAMALLA

VOLVO XC 40 AWD

Istuinten ja ratin säädöt, eli ajoasennon, saa helposti mieleisekseen. Ja autossa istutaan mukavan ylhäällä. Kuljettajan edessä avautuu selkeä ja moderni, johdonmukaisen kulmikkaaksi muotoiltu työmaa. Näkymää hallitsee muistakin Volvoista tuttu, iso hipaisunäyttö, josta löytyy, kun jaksaa etsiä ja hiukan opetella, suorastaan valtava määrä tietoa, ohjeita ja säätöjä.

Volvomaisesti autossa on koko joukko hienoja turvallisuusavustimia: muun muassa adaptiivinen vakionopeussäädin automaattijarrutuksineen, kaistavahti, automaattinen hätäjarruavustin ja kuolleen kulman vahti.

Varusteitakin on niin, että niiden listaamiseen tarvittaisiin oma sivu tai pari. Mainittakoon tässä edes muutama.

Näytöltä voi katsella kamerakuvaa auton edestä, takaa ja ”yläpuolelta”. Siitä on suurta hyötyä esimerkiksi parkkeeraamisessa ja ahtaissa maastonkohdissa. Etukamera tarkkailee edessä avautuvaa ympäristöä ja pitää silmällä tien laidan nopeusrajoituskylttejäkin.

XC 40 myös parkkeeraa itsensä ruutuun ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään. Keulan valotkin kääntyilevät ja syttyvät ja sammuvat sen mukaan, miten rattia käännellään. Ja Harman Kardon –soitin tuottaa matkustamoon todella muhevan äänimaailman.

Ohjauspyörä on sopivan kokoinen ja tietenkin laadukkaalla nahalla päällystetty. Lyhyt ja ”pieni” vaihteenvalitsin on sähköinen ja vaatii kaksi napautusta, jotta haluttuun suuntaan lähdetään. Mekaaniseen valitsimeen tottunut hämmentyy ensin, kun vaihde siirtyy ensimmäisellä napautuksella vapaalle, eikä auto liiku mihinkään. Hitaallakaan ihmisellä ei kestä 10 sekuntia pidempään oppia vaihdevivun käyttö.

Edessä vallitsee avara, turvallinen tunnelma, jota lasikatosta tulviva valo vielä korostaa. Takana on tilaa niukemmin, vaikka sielläkin on sinänsä viihtyisää. Istuma-asento on varsin pysty ja istuinosa melko lyhyt. Takaovetkin ovat isoille ihmisille ahtaat. Viiden aikuisen taksitiloja kaipaavan kannattaa valita mallisarjasta isompi versio.  

JUTTU JATKUU SEURAAVALLA AUKEAMALLA