Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.

MIKÄÄN lilliputti ei tämä Volvon pieninkään maasturi ole. Se on 4,425 metriä pitkä, 1,863 metriä leveä ja 1,652 metriä korkea. Siten se on lähes metrin pitempi, kuin varsinaisiksi pikkuautoiksi luettavat kauppakassit. Lähinnä keskikokoinen tämä pikku-Volvo oikeasti on.

XC 40:n muotoilu noudattaa ruotsalaismerkin nykyistä rouheaa, kirveellä veistettyä linjaa. Autoista voi joskus huvikseen miettiä, ovatko ne tyttöjä vai poikia, tai kenties naisia vai miehiä. Arviomme ei perustu mihinkään, mutta Volvon maasturisarjan XC 90 voisi olla vanha isäntä, XC 60 nuori isäntä ja XC 40 voisi olla silloin vaikkapa tomera poika, jolla on selkeät isännän elkeet.

XC40 on korostetun kulmikas, sopivan koreilematon ja tunnistettavan skandinaavin näköinen. Kulmikkuus miellyttää silmäämme ja erityisen ilon aihe on auton pysty, röyhkeä keula. Se on virkistävästi taas vanhan kunnon auton keulan näköinen. Ruotsalaiset eivät häpeile eivätkä leiki vaatimatonta: konepellin alta pilkistää itsevarmasti Ruotsin lippu.

Tiedämme toki, että pysty keula lisää ilmanvastusta (XC 40:n ilmavastuskerroin, 0,37, on nykyautoon varsin vaatimaton tulos) ja sitä kautta polttoaineen kulutusta, mutta komea se on. Eikä autolle mitattu yhdistetty 5,0 litran kulutus 135 gramman päästöineen keulasta huolimatta huonoksi vajoa. Päinvastoin, hyviä tuloksia nuo ovat.

THORIN vasaroiksi nimetyt ajovalot ovat tutut XC40:n isoveljistä ja alleviivaavat sitä, että samaa veljessarjaa ollaan. Ehkä Volvokin on miettinyt maasturinsa pojiksi tai miehiksi, sillä Thor on skandinaavisessa mytologiassa ukkosen jumala ja Ukko on sen suomalainen vastine.

Sivumennen mainittuna Thor tunnetaan kaikkialla maailmassa ja muinaisen jumalan käyttäminen markkinoinnissa on Volvon kaupalliselta osastolta nokkela veto.

Lukot loksahtelevat auki, kunhan kuljettajalla on avain taskussaan tai vaikkapa kassissaan. Kuljettajan oven kahvassa on huomaavaisesti valo.

Kuljettajan oven takaa aukeaa tyylikäs, tiiviin oloinen ja mustanpuhuva ohjaamo. Koeajoautomme on varustettu R-Design -varustuksella ja täysmusta sisustus on osa sitä. Muitakin väriyhdistelmiä on vaikka kuinka monta.

Volvoille on ominaista, että istuimet ovat hyvät. Ne on verhoiltu nahan ja alcantaran yhdistelmällä, joka onkin mielestämme erinomainen materiaaliyhdistelmä auton istuimiin. Se on tyylikäs, helppo pitää puhtaana, hiostamaton, kestävä, lämmin ja luistamaton.

Mikään lilliputti ei tämä Volvon pieninkään maasturi ole."

 

"

LISÄÄ JUTTUA

RULLAAMALLA

VOLVO XC 40 AWD

Mikään lilliputti ei tämä Volvon pieninkään maasturi ole. Se on 4,425 metriä pitkä, 1,863 metriä leveä ja 1,652 metriä korkea. Siten se on lähes metrin pitempi, kuin varsinaisiksi pikkuautoiksi luettavat kauppakassit. Lähinnä keskikokoinen tämä pikku-Volvo oikeasti on.

XC 40:n muotoilu noudattaa ruotsalaismerkin nykyistä rouheaa, kirveellä veistettyä linjaa. Autoista voi joskus huvikseen miettiä, ovatko ne tyttöjä vai poikia, tai kenties naisia vai miehiä. Arviomme ei perustu mihinkään, mutta Volvon maasturisarjan XC 90 voisi olla vanha isäntä, XC 60 nuori isäntä ja XC 40 voisi olla silloin vaikkapa tomera poika, jolla on selkeät isännän elkeet.

XC40 on korostetun kulmikas, sopivan koreilematon ja tunnistettavan skandinaavin näköinen. Kulmikkuus miellyttää silmäämme ja erityisen ilon aihe on auton pysty, röyhkeä keula. Se on virkistävästi taas vanhan kunnon auton keulan näköinen. Ruotsalaiset eivät häpeile eivätkä leiki vaatimatonta: konepellin alta pilkistää itsevarmasti Ruotsin lippu.

Tiedämme toki, että pysty keula lisää ilmanvastusta (XC 40:n ilmavastuskerroin, 0,37, on nykyautoon varsin vaatimaton tulos) ja sitä kautta polttoaineen kulutusta, mutta komea se on. Eikä autolle mitattu yhdistetty 5,0 litran kulutus 135 gramman päästöineen keulasta huolimatta huonoksi vajoa. Päinvastoin, hyviä tuloksia nuo ovat.

Thorin vasaroiksi nimetyt ajovalot ovat tutut XC40:n isoveljistä ja alleviivaavat sitä, että samaa veljessarjaa ollaan. Ehkä Volvokin on miettinyt maasturinsa pojiksi tai miehiksi, sillä Thor on skandinaavisessa mytologiassa ukkosen jumala ja Ukko on sen suomalainen vastine.

Sivumennen mainittuna Thor tunnetaan kaikkialla maailmassa ja muinaisen jumalan käyttäminen markkinoinnissa on Volvon kaupalliselta osastolta nokkela veto.

Lukot loksahtelevat auki, kunhan kuljettajalla on avain taskussaan tai vaikkapa kassissaan. Kuljettajan oven kahvassa on huomaavaisesti valo.

Kuljettajan oven takaa aukeaa tyylikäs, tiiviin oloinen ja mustanpuhuva ohjaamo. Koeajoautomme on varustettu R-Design -varustuksella ja täysmusta sisustus on osa sitä. Muitakin väriyhdistelmiä on vaikka kuinka monta.

Volvoille on ominaista, että istuimet ovat hyvät. Ne on verhoiltu nahan ja alcantaran yhdistelmällä, joka onkin mielestämme erinomainen materiaaliyhdistelmä auton istuimiin. Se on tyylikäs, helppo pitää puhtaana, hiostamaton, kestävä, lämmin ja luistamaton.

JUTTU JATKUU SEURAAVALLA AUKEAMALLA