Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.

KERRATTAKOON edellisestä Chiruca-jutusta sen verran, että 1965 sitten perustettu espanjalainen Chiruca on ulkoiluvälinevalmistaja, joka lukeutuu tätä nykyä maailman suurimpien kenkävalmistajien joukkoon. Sillä on 130 työntekijää ja se tuottaa jopa 6000 kenkäparia päivässä. Pelkästään kengistä sen katalogista löytyy kymmeniä erilaisia vaihtoehtoja.

Dogo Boa on ollut  Remeksen valikoimassa jo yli kymmenen vuoden ajan ja se se on saavuttanut suuren suosion vaativien eräkulkijoiden keskuudessa. Testin edetessä suosion syy valkeni meille.

”Dogo” on espanjaa ja se voidaan kääntää tarkoittamaan bulldogia. Jotain bulldogimaista jämäkkyyttä kengissä voi olla näkevinäänkin.

PAKETISTA esiin otettu Dogo Boa on siis varsin  järeä vaelluskenkä. Jo yhden kengän paino, 965 grammaa, kertoo, että ne eivät ole mitkään lelut. Ne on ilmiselvästi tehty todella kovaan maastoon – ja kestämään siellä.

Värriö Prot painavat 740 grammaa kappaleelta, eikä niitäkään toden totta leluiksi voi kutsua. Värriö Prot on suunniteltu ensisijaisesti suomalaista kangasmetsää silmällä pitäen. Ja ne sopivat sinne erinomaisesti.

Mutta ehkä kenkämallien yli 20 prosentin painoero kuvastaa sitä, että Dogo Boa -kengillä voi tarpeen tullen lähteä kovimmillekin vuoristojotoksille. Opimmekin, että suomalainen, haastavinkin tunturilouhikko on niille helppo rasti.

DOGO BOA -kenkien ruskea ulkovuori on vettä hylkivää, paksua nappanahkaa. Nahassa huomio kiinnittyy peräti kolminkertaisiin tikkauksiin, joita on käytetty kovimmalle kulutukselle alttiissa liitoskohdissa.

Nahan alla on vedenpitävä ja hengittävä Gore Tex -kalvo. Pohja on puolikovaksi luonnehdittu Wibram ja sisävuori lujalta vaikuttavaa, miellyttävää kangasta.

Kenkien perinteisten nauhojen tilalla on pikakiristettäviin vaijereihin perustuva,  uudistunut Boa -mekanismi. Kengän kiristäminen ja löysääminen hoituu pyöreällä kiekolla, jota on joskus vitsikkäästi ovennupiksikin sanottu.

Dogo Boa on siis vedenpitävä ja kengän varren matalin korkeus on 28 senttiä. Sitä syvemmässä kahlattaessa vesi luikahtaa varrensuun matalimmasta kohdasta sisään, vaikka kieli ylettyykin korkeimmalta kohdaltaan viitisen senttiä ylemmäksi.

28-senttinen varsi riittää useimpiin täkäläisiin jahtiolosuhteisiin. Sorsakaislikoihin ja upottaville soille tarvitaan tietenkin korkeampivartiset jalkineet.

RULLAAMALLA

LISÄÄ JUTTUA

CHIRUCA DOGO BOA

KERRATTAKOON edellisestä Chiruca-jutusta sen verran, että 1965 sitten perustettu espanjalainen Chiruca on ulkoiluvälinevalmistaja, joka lukeutuu tätä nykyä maailman suurimpien kenkävalmistajien joukkoon. Sillä on 130 työntekijää ja se tuottaa jopa 6000 kenkäparia päivässä. Pelkästään kengistä sen katalogista löytyy kymmeniä erilaisia vaihtoehtoja.

Dogo Boa on ollut  Remeksen valikoimassa jo yli kymmenen vuoden ajan ja se se on saavuttanut suuren suosion vaativien eräkulkijoiden keskuudessa. Testin edetessä suosion syy valkeni meille.

”Dogo” on espanjaa ja se voidaan kääntää tarkoittamaan bulldogia. Jotain bulldogimaista jämäkkyyttä kengissä voi olla näkevinäänkin.

PAKETISTA esiin otettu Dogo Boa on siis varsin  järeä vaelluskenkä. Jo yhden kengän paino, 965 grammaa, kertoo, että ne eivät ole mitkään lelut. Ne on ilmiselvästi tehty todella kovaan maastoon – ja kestämään siellä.

Värriö Prot painavat 740 grammaa kappaleelta, eikä niitäkään toden totta leluiksi voi kutsua. Värriö Prot on suunniteltu ensisijaisesti suomalaista kangasmetsää silmällä pitäen. Ja ne sopivat sinne erinomaisesti.

Mutta ehkä kenkämallien yli 20 prosentin painoero kuvastaa sitä, että Dogo Boa -kengillä voi tarpeen tullen lähteä kovimmillekin vuoristojotoksille. Opimmekin, että suomalainen, haastavinkin tunturilouhikko on niille helppo rasti.

DOGO BOA -kenkien ruskea ulkovuori on vettä hylkivää, paksua nappanahkaa. Nahassa huomio kiinnittyy peräti kolminkertaisiin tikkauksiin, joita on käytetty kovimmalle kulutukselle alttiissa liitoskohdissa.

Nahan alla on vedenpitävä ja hengittävä Gore Tex -kalvo. Pohja on puolikovaksi luonnehdittu Wibram ja sisävuori lujalta vaikuttavaa, miellyttävää kangasta.

Kenkien perinteisten nauhojen tilalla on pikakiristettäviin vaijereihin perustuva,  uudistunut Boa -mekanismi. Kengän kiristäminen ja löysääminen hoituu pyöreällä kiekolla, jota on joskus vitsikkäästi ovennupiksikin sanottu.

Dogo Boa on siis vedenpitävä ja kengän varren matalin korkeus on 28 senttiä. Sitä syvemmässä kahlattaessa vesi luikahtaa varrensuun matalimmasta kohdasta sisään, vaikka kieli ylettyykin korkeimmalta kohdaltaan viitisen senttiä ylemmäksi.

28-senttinen varsi riittää useimpiin täkäläisiin jahtiolosuhteisiin. Sorsakaislikoihin ja upottaville soille tarvitaan tietenkin korkeampivartiset jalkineet.

JUTTU JATKUU SEURAAVALLA SIVULLA