Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.

TSEKKILÄISEN perhokalastus-tuotteita valmistavan ja markkinoivan Hanak Competitionin tuotteet lienevät usealle suomalaiselle perhokalastajalle vähemmän tuttuja, mutta kilpaperhokalastajien keskuudessa tuotemerkki ja tuotteet ovat hyvinkin tuttuja ja arvostettuja.

Itse yrityksen historia ulottuu aina vuoteen 1997 jolloin veljekset Frantisek ja Michael Hanak perustivat urheilukalastusliikkeen. Aikaa kului ja tavara vaihtoi omistajaa. Samaan aikaan (kilpa)perhokalastus kehittyi nopeasti: perhojen koot pienenivät, perukkeet ohenivat ja erilaiset nymfikalastutekniikat hakivat muotoaan.

Myös järvikalastus muuttui. Tarvittiin uudenlaisia vapoja ja siimoja. Väkäsettömien koukkujen kysyntä kasvoi, mutta tarjonta pysyi pienenä.

INTOHIMOISENA perho-kalastajana Frantisek etsi ja kehitti kilpaperhokalastukseen soveltuvia tuotteita, joita menestyneet tsekkiläiset kilpaperhokalastajat testasivat. 

Ja millainen testiryhmä siellä onkaan: testaajilla on sellainen läjä arvokisamitaleita, että niitä ei tähän artikkeliin ehdi laskea ja luetteloida. Todettakoon kylmästi, että ”mitalisijoja on riittävästi”. 

Ja kun tuotekehityksessä auttaa suuri joukko kisamenestyjiä, niin väistämättä osaaminen siirtyy tuotteisiin.

LISÄÄ JUTTUA

RULLAAMALLA

Kun tuotekehityksessä auttaa suuri joukko kisamenestyjiä, niin väistämättä osaaminen siirtyy tuotteisiin."


"

Oli taas elokuun ensimmäinen viikko, odotettu ja toivottu perhokalastuskauden kohokohta. Edessä oli lohenpyyntireissu Norjan Repparfjordelvalle. Olemme käyneet joella elokuun ensimmäisellä viikolla jo 14 vuotena peräjälkeen, eikä yksikään reissu ole ollut samanlainen.

Erilaista oli luvassa nytkin, sillä tiesimme, että Pohjois-Norjassakin oli ollut pitkään todella lämmintä. Se oli oikein huono homma, emmekä siksi odottaneet suuria saaliita. Happea haukkova lohi ei liiku eikä käy pyydyksiin pitkillä helteillä missään – ei Repparillakaan.

Karu, pieni Repparfjordelva-joki virtaa melkein maailman katolla, Finnmarkissa Altan ja Hammerfestin puolessa välissä. Se saa vetensä seudun valtavilta tuntureilta, joilla oli edellisvuonna samaan aikaan paljon lunta. Tänä vuonna lunta ei näkynyt missään.

Repparfjordelva tunnetaan pienen ja keskisuuren lohen perhokalastusjokena. Yli kymmenen kilon kalat ovat varsin siellä varsin harvinaista herkkua, ja kaikkina näinä vuosina olemme saaneet vain yhden yli kympin kalan. Se tapahtui viime vuonna. 

VAIKKA olimme todella pohjoisessa, vastenmielinen, pakahduttava helle tunkeutui autoon, kun avasimme oven joen ylittävän sillan pielessä joen yläjuoksulla.

Tapanamme on ollut pistäytyä ensitöiksemme Telegraf-nimisella poolilla tervehtimässä jokea. Tallustelimme jälleen jokirantaan ja lorautimme puolihartaina virtaan symbolisen tilkan juomaa, jota elämän vedeksikin kutsutaan.

Pyysimme meille tutuksi ja tärkeäksi tulleelta joelta, että se antaisi meille saaliin, jonka sen mielestä ansaitsemme. Joskus olemme pyytäneet enemmänkin, mutta olemme oppineet läksymme. Joki antaa sen, minkä antaa ja siihen on tyytyminen.

Koskaan emme kuitenkaan ole Repparille täysin tyhjää reissua tehneet. Anteliaina kesinä olemme käyttäneet ylhäällä kolmisenkymmentä kalaa, niukimpina olemme saaneet tyytyä vain muutamaan.


TSEKKILÄISEN perhokalastustuotteita valmistavan ja markkinoivan Hanak Competitionin tuotteet lienevät usealle suomalaiselle perhokalastajalle vähemmän tuttuja, mutta kilpaperhokalastajien keskuudessa tuotemerkki ja tuotteet ovat hyvinkin tuttuja ja arvostettuja.

Itse yrityksen historia ulottuu aina vuoteen 1997 jolloin veljekset Frantisek ja Michael Hanak perustivat urheilukalastusliikkeen. Aikaa kului ja tavara vaihtoi omistajaa. Samaan aikaan (kilpa)perhokalastus kehittyi nopeasti: perhojen koot pienenivät, perukkeet ohenivat ja erilaiset nymfikalastutekniikat hakivat muotoaan.

Myös järvikalastus muuttui. Tarvittiin uudenlaisia vapoja ja siimoja. Väkäsettömien koukkujen kysyntä kasvoi, mutta tarjonta pysyi pienenä.

Intohimoisena perhokalastajana Frantisek etsi ja kehitti kilpaperhokalastukseen soveltuvia tuotteita, joita menestyneet tsekkiläiset kilpaperhokalastajat testasivat. 

Ja millainen testiryhmä siellä onkaan: testaajilla on sellainen läjä arvokisamitaleita, että niitä ei tähän artikkeliin ehdi laskea ja luetteloida. Todettakoon kylmästi, että ”mitalisijoja on riittävästi”. Ja kun tuotekehityksessä auttaa suuri joukko kisamenestyjiä, niin väistämättä osaaminen siirtyy tuotteisiin.

JUTTU JATKUU SEURAAVALLA AUKEAMALLA