Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.

VIISI ihmistä työllistävä Ahti Huvila myy paljon aseita. Pekka Ojajärvi muotoilee asian niin, että he ovat tyytymättömiä, jos asiakkaille ei toimiteta tuhatta asetta vuodessa. Suurin osa niistä on Sakon aseita: Tikkaa ja Sakoa.

”Kiväärien ykkönen on Tikka, niiden osuus 80 prosenttia. Se on hyvä ja edullinen ase”, kiteyttää Pekka.

Aseet muodostavatkin noin 30 prosentin osuuden Ahti Huvilan myynnistä. ”Kiikareiden osuus on suurin piirtein sama ja loput tulee muista metsästystarvikkeista”.

MIKÄ on Ahti Huvilan menestyksen avain?

”Se kostuu muutamasta tekijästä. Yksi on aina ollut houkutteleva hinta - tai hintamielikuva – toinen on sujuva palvelu ja kolmas on suuresta varastosta johtuva toimitusvarmuus”, Pekka kertoo.

Sanotaan, että tyytyväistä yrittäjää ei pelasta mikään.

Ojajärvet tietävät sen, ja siksi yrittäjäperheen katse onkin tulevaisuudessa. ”Kivijalkakaupan osuus pienenee pikku hiljaa ja satsaamme kasvavaan verkkokauppaan. Toki myymälääkin aina kehitetään ja parannellaan.”

”Ja asekauppiaan on aina oltava valmiina vastaamaan nopeastikin muuttuvaan toimintaympäristöön. Suomeen tulee nyt uusi hallitus ja lainsäätäjähän voi ne suurimmat toimintaympäristömme muutokset aiheuttaa.”

LISÄÄ JUTTUA

RULLAAMALLA

Oli taas elokuun ensimmäinen viikko, odotettu ja toivottu perhokalastuskauden kohokohta. Edessä oli lohenpyyntireissu Norjan Repparfjordelvalle. Olemme käyneet joella elokuun ensimmäisellä viikolla jo 14 vuotena peräjälkeen, eikä yksikään reissu ole ollut samanlainen.

Erilaista oli luvassa nytkin, sillä tiesimme, että Pohjois-Norjassakin oli ollut pitkään todella lämmintä. Se oli oikein huono homma, emmekä siksi odottaneet suuria saaliita. Happea haukkova lohi ei liiku eikä käy pyydyksiin pitkillä helteillä missään – ei Repparillakaan.

Karu, pieni Repparfjordelva-joki virtaa melkein maailman katolla, Finnmarkissa Altan ja Hammerfestin puolessa välissä. Se saa vetensä seudun valtavilta tuntureilta, joilla oli edellisvuonna samaan aikaan paljon lunta. Tänä vuonna lunta ei näkynyt missään.

Repparfjordelva tunnetaan pienen ja keskisuuren lohen perhokalastusjokena. Yli kymmenen kilon kalat ovat varsin siellä varsin harvinaista herkkua, ja kaikkina näinä vuosina olemme saaneet vain yhden yli kympin kalan. Se tapahtui viime vuonna. 

VAIKKA olimme todella pohjoisessa, vastenmielinen, pakahduttava helle tunkeutui autoon, kun avasimme oven joen ylittävän sillan pielessä joen yläjuoksulla.

Tapanamme on ollut pistäytyä ensitöiksemme Telegraf-nimisella poolilla tervehtimässä jokea. Tallustelimme jälleen jokirantaan ja lorautimme puolihartaina virtaan symbolisen tilkan juomaa, jota elämän vedeksikin kutsutaan.

Pyysimme meille tutuksi ja tärkeäksi tulleelta joelta, että se antaisi meille saaliin, jonka sen mielestä ansaitsemme. Joskus olemme pyytäneet enemmänkin, mutta olemme oppineet läksymme. Joki antaa sen, minkä antaa ja siihen on tyytyminen.

Koskaan emme kuitenkaan ole Repparille täysin tyhjää reissua tehneet. Anteliaina kesinä olemme käyttäneet ylhäällä kolmisenkymmentä kalaa, niukimpina olemme saaneet tyytyä vain muutamaan.


VIISI ihmistä työllistävä Ahti Huvila myy paljon aseita. Pekka Ojajärvi muotoilee asian niin, että he ovat tyytymättömiä, jos asiakkaille ei toimiteta tuhatta asetta vuodessa. Suurin osa niistä on Sakon aseita: Tikkaa ja Sakoa.

”Kiväärien ykkönen on Tikka, niiden osuus 80 prosenttia. Se on hyvä ja edullinen ase”, kiteyttää Pekka.

Aseet muodostavatkin noin 30 prosentin osuuden Ahti Huvilan myynnistä. ”Kiikareiden osuus on suurin piirtein sama ja loput tulee muista metsästystarvikkeista”.

MIKÄ on Ahti Huvilan menestyksen avain?

”Se kostuu muutamasta tekijästä. Yksi on aina ollut houkutteleva hinta - tai hintamielikuva – toinen on sujuva palvelu ja kolmas on suuresta varastosta johtuva toimitusvarmuus”, Pekka kertoo.

Sanotaan, että tyytyväistä yrittäjää ei pelasta mikään.

Ojajärvet tietävät sen, ja siksi yrittäjäperheen katse onkin tulevaisuudessa. ”Kivijalkakaupan osuus pienenee pikku hiljaa ja satsaamme kasvavaan verkkokauppaan. Toki myymälääkin aina kehitetään ja parannellaan.”

”Ja asekauppiaan on aina oltava valmiina vastaamaan nopeastikin muuttuvaan toimintaympäristöön. Suomeen tulee nyt uusi hallitus ja lainsäätäjähän voi ne suurimmat toimintaympäristömme muutokset aiheuttaa.”