Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.

KAUPUNGISSA RAV4 on ilahduttavan ketterä, kaupunkimaasturi-nimitys istuu siihen hyvin. Sen kääntösäde on renkaasta mitattuna 5,5 metriä. Kadunkulmissa se oikaisee ajolinjan esimerkillisesti ja mikä parasta, sen jousitus nielee röykyt ja mukulakivipinnat ilomielin ja kakistelematta.

Portaaton e-CVT-laatikko tekee liikkumisesta eleetöntä, tasaista ja vaivatonta. Laatikko toimii niin kuin sen pitääkin: sen toimintaan ei kiinnitä mitään erityistä huomiota. Dieseliin tottunut kuljettaja tosin panee korvakuulolta merkille, että vaihteisto laulattaa bensiinimoottoria reippaissa kiihdytyksissä dieseliä korkeammalta.

Etuvetoisen auton etenemiskyky on ”vajaavetoiseksi” hyvä ja se tyydyttää mainiosti kuljettajaa, jonka näköpiirissä ei ole tarvetta möyriä auraamattomilla teillä tai muissakaan hankalissa paikoissa. Itse asiassa suuri osa nelivetokuljettajista ei välttämättä tarvitse nelivetoa mihinkään.

Tavaratilaa autossa on  580 litraa. Matkailuvaunun, peräkärryyn ja vaikkapa veneen vetäjille neliveto on joskus tarpeen. Etuvetoisen RAV4- Hybridin suurin jarrullinen perävaunumassa on 800 kiloa, nelivetoisen 1650 kiloa.

RAV4:n nelivedosta voidaan mainita, että se on edessä sijaitsevan 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja taka-akselilla olevan sähkömoottorin yhdistelmä. Järjestelmä ohjaa enimmillään 80 prosenttia voimasta taka-akselille.

MATKA-AJOSSA RAV4 on mukava kumppani. Jousitus on hyvä yhdistelmä napakkuutta ja miellyttäviä joustoja. Kori ei kallistele ja kulkua leimaa tiiliskivimäinen laadun tuntu. Ohjaus on täsmällinen ja rauhallinen, auto etenee talvikelillä ja nastarenkailla suoraan.

Kokeilimme ohjaavaa kaistavahtiakin. Se ei – tietenkään - tykkää siitä, että lumi peittää käytännössä kaikki ajoratamaalaukset. Vahti tekee parhaansa ja korjaa suuntaa uuraasti, mutta lieväksi mutkitteluksihan se menee. Kyseessä on kuitenkin paras ajamamme kaistavahti: se toimii lumisella kestopäällysteelläkin.

Maantiellä nastarenkaiden hurina kuuluu matkustamoon, mutta ääneen tottuu nopeasti. Takapenkkiläinen kuulee etupenkin matkustajia ja keskustelu onnistuu helposti ääntä korottamatta.

Maastoajoa emme etuvedosta ja runsaasta lumentulosta johtuen päässeet kokeilemaan oikeastaan lainkaan. Mutta todella röykkyisellä jäätiellä kävimme. Siellä vakuutuimme RAV4:n jousituksesta. Se toimii isoissa heitoissa ja terävissä kuopissa aivan loistavasti.

RAV4 on taloudellinen, ympäristöystävällinen, luotettava, jämerä ja pystyvä matkakumppani eränkäyntiä harrastavalle perheelle kaikenlaiseen ajoon. Emme epäile hetkeäkään, etteikö RAV4 ole – etenkin nelivetoisena – erinomainen eränkävijän kumppani hankalissakin paikoissa kesät, talvet.

RAV4 on Toyotan tapaan hinnoiteltu maltillisesti - ja laajalla skaalalla. Edullisin RAV4 maksaa 32 568 euroa (2.0 VVT-iE Active), hybridiversion saa 39 737 eurolla (2.5 Hybrid Active). Edullisin neliveto-versio (2.0 VVT-iE AWD Active) maksaa 37 850 euroa ja kallein (2.5 Hybrid e-CVT AWD-i Premium) 53 910 euroa.

LISÄÄ JUTTUA

RULLAAMALLA

TOYOTA RAV4 HYBRID

KAUPUNGISSA RAV4 on ilahduttavan ketterä, kaupunkimaasturi-nimitys istuu siihen hyvin. Sen kääntösäde on renkaasta mitattuna 5,5 metriä. Kadunkulmissa se oikaisee ajolinjan esimerkillisesti ja mikä parasta, sen jousitus nielee röykyt ja mukulakivipinnat ilomielin ja kakistelematta.

Portaaton e-CVT-laatikko tekee liikkumisesta eleetöntä, tasaista ja vaivatonta. Laatikko toimii niin kuin sen pitääkin: sen toimintaan ei kiinnitä mitään erityistä huomiota. Dieseliin tottunut kuljettaja tosin panee korvakuulolta merkille, että vaihteisto laulattaa bensiinimoottoria reippaissa kiihdytyksissä dieseliä korkeammalta.

Etuvetoisen auton etenemiskyky on ”vajaavetoiseksi” hyvä ja se tyydyttää mainiosti kuljettajaa, jonka näköpiirissä ei ole tarvetta möyriä auraamattomilla teillä tai muissakaan hankalissa paikoissa. Itse asiassa suuri osa nelivetokuljettajista ei välttämättä tarvitse nelivetoa mihinkään.

Tavaratilaa autossa on  580 litraa. Matkailuvaunun, peräkärryyn ja vaikkapa veneen vetäjille neliveto on joskus tarpeen. Etuvetoisen RAV4- Hybridin suurin jarrullinen perävaunumassa on 800 kiloa, nelivetoisen 1650 kiloa.

RAV4:n nelivedosta voidaan mainita, että se on edessä sijaitsevan 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja taka-akselilla olevan sähkömoottorin yhdistelmä. Järjestelmä ohjaa enimmillään 80 prosenttia voimasta taka-akselille.

MATKA-AJOSSA RAV4 on mukava kumppani. Jousitus on hyvä yhdistelmä napakkuutta ja miellyttäviä joustoja. Kori ei kallistele ja kulkua leimaa tiiliskivimäinen laadun tuntu. Ohjaus on täsmällinen ja rauhallinen, auto etenee talvikelillä ja nastarenkailla suoraan.

Kokeilimme ohjaavaa kaistavahtiakin. Se ei – tietenkään - tykkää siitä, että lumi peittää käytännössä kaikki ajoratamaalaukset. Vahti tekee parhaansa ja korjaa suuntaa uuraasti, mutta lieväksi mutkitteluksihan se menee. Kyseessä on kuitenkin paras ajamamme kaistavahti: se toimii lumisella kestopäällysteelläkin.

Maantiellä nastarenkaiden hurina kuuluu matkustamoon, mutta ääneen tottuu nopeasti. Takapenkkiläinen kuulee etupenkin matkustajia ja keskustelu onnistuu helposti ääntä korottamatta.

Maastoajoa emme etuvedosta ja runsaasta lumentulosta johtuen päässeet kokeilemaan oikeastaan lainkaan. Mutta todella röykkyisellä jäätiellä kävimme. Siellä vakuutuimme RAV4:n jousituksesta. Se toimii isoissa heitoissa ja terävissä kuopissa aivan loistavasti.

RAV4 on taloudellinen, ympäristöystävällinen, luotettava, jämerä ja pystyvä matkakumppani eränkäyntiä harrastavalle perheelle kaikenlaiseen ajoon. Emme epäile hetkeäkään, etteikö RAV4 ole – etenkin nelivetoisena – erinomainen eränkävijän kumppani hankalissakin paikoissa kesät, talvet.

RAV4 on Toyotan tapaan hinnoiteltu maltillisesti - ja laajalla skaalalla. Edullisin RAV4 maksaa 32 568 euroa (2.0 VVT-iE Active), hybridiversion saa 39 737 eurolla (2.5 Hybrid Active). Edullisin neliveto-versio (2.0 VVT-iE AWD Active) maksaa 37 850 euroa ja kallein (2.5 Hybrid e-CVT AWD-i Premium) 53 910 euroa.

JUTTU JATKUU SEURAAVALLA AUKEAMALLA