Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.

KAIKKI tärkeimmät kuljettajan hallintalaitteet löytyvät helposti. Tarjolla on niiden lisäksi varsin vaikuttava valikoima monenlaisia varusteita ja avustimia.

Turvallisuusavustimista voidaan mainita vaikka viimeistä huutoa oleva adaptiivinen vakionopeussäädin - jota ei voi olla ihastelematta – ohjaava kaista-avustin ja Precollision-järjestelmä, joka tarvittaessa aloittaa tehostetun jarrutuksen automaattisesti estääkseen törmäyksen jalankulkijaan tai pyöräilijään.

Nahannäköistä ja tyylikkäästi tikattua kojelautaa hallitsee nykytyylin mukaisesti iso monitoiminäyttö. Sen hipaisunäytöstä ohjataan muun muassa radiota, puhelinta ja navigaattoria ja hetken opiskelun jälkeen sen käyttö alkaa sujua. Peruutettaessa ruutuun ilmestyy peruutuskameran kuva. Näytösta on myös mukava seurata, mitä moottoreissa, akussa ja voimalinjassa kulloinkin tapahtuu.

Koeajamassamme autossa ovet voitiin avata ja lukita ja auto käynnistää ja sammuttaa niin, että avain on kuljettajan taskussa. Se on helppoa ja mukavaa.

 KUN käynnistynappia painaa, kojetaulun valot syttyvät. Mitään muuta ei sitten tapahdukaan, on aivan hiljaista. On vain uskottava, että kun siirtää vaihteenvalitsimen D-asentoon, auto lähtee liikkeelle. Ja lähteehän se, pehmeästi sähkömoottorilla.

Kun vauhti alkaa kiihtyä, polttomoottori herää - käyntiääntä lukuun ottamatta - huomaamattomasti käyntiin sähkömoottorin rinnalle. Tarvittaessa RAV4:n noin 1600 kilon omamassa kerää vauhtia vaivattomastikin (8,4 sekunnissa 0-100 km/h), sillä moottorit tuottavat yhdessä 218 hevosvoimaa.

Erittäin liukkailla keleillä emme tietenkään päässeet RAV4:n suorituskykyä kunnolla ulosmittaamaan, mutta ainakin tyhjää sutivaa voimaa on roimasti. Auton arjen ohituskiihtyvyyttä voi huoletta luonnehtia Rolls-Roycen tapaan riittäväksi.

Toyota lupaa, että sähkömoottorilla voi ajaa jopa puolet kaikesta ajossa. Käytännön ajossa polttomoottori kävi meillä - ankarissa talviolosuhteissa - suurimman osan ajasta.

Keskikonsolin näytöstä voi seurata, kuinka koneet työskentelevät, usein siis samanaikaisestikin. Joka tapauksessa polttoainetta ei kulu ollenkaan tai sitä kuluu vähän - ja siten päästöjäkin syntyy vähemmän. Järjestelmä toimii täysin huomaamattomasti ja sanalla sanoen hienosti. Toyota osaa tehdä hybridin.


LISÄÄ JUTTUA

RULLAAMALLA

TOYOTA RAV4 HYBRID

KAIKKI tärkeimmät kuljettajan hallintalaitteet löytyvät helposti. Tarjolla on niiden lisäksi varsin vaikuttava valikoima monenlaisia varusteita ja avustimia.

Turvallisuusavustimista voidaan mainita vaikka viimeistä huutoa oleva adaptiivinen vakionopeussäädin - jota ei voi olla ihastelematta – ohjaava kaista-avustin ja Precollision-järjestelmä, joka tarvittaessa aloittaa tehostetun jarrutuksen automaattisesti estääkseen törmäyksen jalankulkijaan tai pyöräilijään.

Nahannäköistä ja tyylikkäästi tikattua kojelautaa hallitsee nykytyylin mukaisesti iso monitoiminäyttö. Sen hipaisunäytöstä ohjataan muun muassa radiota, puhelinta ja navigaattoria ja hetken opiskelun jälkeen sen käyttö alkaa sujua. Peruutettaessa ruutuun ilmestyy peruutuskameran kuva. Näytösta on myös mukava seurata, mitä moottoreissa, akussa ja voimalinjassa kulloinkin tapahtuu.

Koeajamassamme autossa ovet voitiin avata ja lukita ja auto käynnistää ja sammuttaa niin, että avain on kuljettajan taskussa. Se on helppoa ja mukavaa.

 

KUN käynnistynappia painaa, kojetaulun valot syttyvät. Mitään muuta ei sitten tapahdukaan, on aivan hiljaista. On vain uskottava, että kun siirtää vaihteenvalitsimen D-asentoon, auto lähtee liikkeelle. Ja lähteehän se, pehmeästi sähkömoottorilla.

Kun vauhti alkaa kiihtyä, polttomoottori herää - käyntiääntä lukuun ottamatta - huomaamattomasti käyntiin sähkömoottorin rinnalle. Tarvittaessa RAV4:n noin 1600 kilon omamassa kerää vauhtia vaivattomastikin (8,4 sekunnissa 0-100 km/h), sillä moottorit tuottavat yhdessä 218 hevosvoimaa.

Erittäin liukkailla keleillä emme tietenkään päässeet RAV4:n suorituskykyä kunnolla ulosmittaamaan, mutta ainakin tyhjää sutivaa voimaa on roimasti. Auton arjen ohituskiihtyvyyttä voi huoletta luonnehtia Rolls-Roycen tapaan riittäväksi.

Toyota lupaa, että sähkömoottorilla voi ajaa jopa puolet kaikesta ajossa. Käytännön ajossa polttomoottori kävi meillä - ankarissa talviolosuhteissa - suurimman osan ajasta.

Keskikonsolin näytöstä voi seurata, kuinka koneet työskentelevät, usein siis samanaikaisestikin. Joka tapauksessa polttoainetta ei kulu ollenkaan tai sitä kuluu vähän - ja siten päästöjäkin syntyy vähemmän. Järjestelmä toimii täysin huomaamattomasti ja sanalla sanoen hienosti. Toyota osaa tehdä hybridin.

JUTTU JATKUU SEURAAVALLA AUKEAMALLA