Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.

TOYOTA tekee nerokkaan tavallisia autoja. Siksi niitä myydään paljon.

”Tavallinen” ei tässä merkityksessä tarkoita mitään negatiivista tai huonoa – päinvastoin. Suomalaiset ja monet muutkin pitävät siitä, että Toyotaa ei pidetä uhoavan kalliina eikä vaatimattoman edullisenakaan merkkinä. Turvallisen ”tavallista” on sekin, että japanilaisvalmistaja on tunnettu lujuudestaan ja luotettavuudestaan.

Toyota ei ole tavallinen, se vaan ei ole mitenkään tavaton.

Toyota osaa tehdä maastureita, on aina osannut. Land Cruiserit ovat lähes standardi, joihin muita täysverisiä maastureita helposti verrataan. Ja ensimmäisen polven RAV4 on koko katumaasturiluokan pioneeri. Toyotan maasturiperinne on siis vahva ja arvokas, eikä sitä ole varaa - eikä varmasti haluakaan - tärvellä.

AUTOT ovat viime aikoina joutuneet ilmastosuojelun myrskyn silmään. Niiden päästöt on saatava kuriin ilmeisen heti ja intomielisimpien mielestä melkeinpä hinnalla millä hyvänsä - riippumatta siitä, mikä on aikuisten oikeasti mahdollistakaan.

Toyota on hybriditekniikan edelläkävijä ja voi siksi tarjota yhden oikeansuuntaisen ratkaisun autoille asetettuihin, sinänsä perusteltuihin päästöhaasteisiin.

RAV4 sijoittuu Toyotan maasturiperheen keskelle. C-HR on sitä pienempi ja Land Cruiser isompi. Lavalla varustettu Hilux lukeutuu hyötyajoneuvojen luokkaan.

Koeajamamme RAV4 on niin sanottu täyshybridi. 2,5 litran bensiinimoottorin, sähkömoottorin ja CVT-automaattivaihteiston muodostama voimalinja tuottaa akkuun ja sähkömoottoriin virtaa muun muassa polttomoottorin, jarrutusten ja moottorijarrutuksen avulla. Ulkopuolista sähköä eli latausjohtoja ei siis tarvita lainkaan.

Hybridi-RAV4:lle ilmoitetaan 5,5-5,6 litran yhdistetty kulutus sadalle kilometrille. Hiilidioksidipäästöt ovat 126 - 128 g/kg. Ne ovat vallan vihreitä lukemia.

Uusi RAV4 on tehty Toyotan TNGA-K-pohjalevylle. Rakenne on aiempaa kiertojäykempi ja sen painopiste on totuttua alempana.  Molemmat ominaisuudet parantavat ajettavuutta ja vähentävät kallistelua kaarteissa.

LISÄÄ JUTTUA

RULLAAMALLA

TOYOTA RAV4 HYBRID

TOYOTA tekee nerokkaan tavallisia autoja. Siksi niitä myydään paljon.

”Tavallinen” ei tässä merkityksessä tarkoita mitään negatiivista tai huonoa – päinvastoin. Suomalaiset ja monet muutkin pitävät siitä, että Toyotaa ei pidetä uhoavan kalliina eikä vaatimattoman edullisenakaan merkkinä. Turvallisen ”tavallista” on sekin, että japanilaisvalmistaja on tunnettu lujuudestaan ja luotettavuudestaan.

Toyota ei ole tavallinen, se vaan ei ole mitenkään tavaton.

Toyota osaa tehdä maastureita, on aina osannut. Land Cruiserit ovat lähes standardi, joihin muita täysverisiä maastureita helposti verrataan. Ja ensimmäisen polven RAV4 on koko katumaasturiluokan pioneeri. Toyotan maasturiperinne on siis vahva ja arvokas, eikä sitä ole varaa - eikä varmasti haluakaan - tärvellä.

AUTOT ovat viime aikoina joutuneet ilmastosuojelun myrskyn silmään. Niiden päästöt on saatava kuriin ilmeisen heti ja intomielisimpien mielestä melkeinpä hinnalla millä hyvänsä - riippumatta siitä, mikä on aikuisten oikeasti mahdollistakaan.

Toyota on hybriditekniikan edelläkävijä ja voi siksi tarjota yhden oikeansuuntaisen ratkaisun autoille asetettuihin, sinänsä perusteltuihin päästöhaasteisiin.

RAV4 sijoittuu Toyotan maasturiperheen keskelle. C-HR on sitä pienempi ja Land Cruiser isompi. Lavalla varustettu Hilux lukeutuu hyötyajoneuvojen luokkaan.

Koeajamamme RAV4 on niin sanottu täyshybridi. 2,5 litran bensiinimoottorin, sähkömoottorin ja CVT-automaattivaihteiston muodostama voimalinja tuottaa akkuun ja sähkömoottoriin virtaa muun muassa polttomoottorin, jarrutusten ja moottorijarrutuksen avulla. Ulkopuolista sähköä eli latausjohtoja ei siis tarvita lainkaan.

Hybridi-RAV4:lle ilmoitetaan 5,5-5,6 litran yhdistetty kulutus sadalle kilometrille. Hiilidioksidipäästöt ovat 126 - 128 g/kg. Ne ovat vallan vihreitä lukemia.

Uusi RAV4 on tehty Toyotan TNGA-K-pohjalevylle. Rakenne on aiempaa kiertojäykempi ja sen painopiste on totuttua alempana.  Molemmat ominaisuudet parantavat ajettavuutta ja vähentävät kallistelua kaarteissa.

JUTTU JATKUU SEURAAVALLA AUKEAMALLA