Jahdissa&Kalassa

Jahdissa&Kalassa vie sinut upein kuvin ja ammattikirjoittajien jutuin sinne, missä haluaisit olla - metsästämässä, kalassa, erästelemässä tai ulkoilemassa. Olemme luettavissasi missä ja milloin tahansa.

LÄHES jokaisella on älypuhelin ja niissä on yleensä kaikissa oikein hyvä tai ainakin riittävän hyvä kamera. Nykykännyköillä voi siis varmasti ottaa hyviä kuvia - ja kamera on kätevästi aina käden ulottuvilla.

”Oikea” järjestelmäkamera tuo tietenkin kuvaamiseen lisää mahdollisuuksia niille, jotka haluavat perehtyä kameran hienouksiin ja suhtautuvat kuvaamiseen kunnianhimoisemmin.

Hyvä kamera ei kuitenkaan takaa hyvää kuvaa. Tässä muutama helppo vinkki, joiden avulla saat kelpo eräkuvia, olipa kamerasi millainen tahansa.

MUUTAMALLA helpolla niksillä kuviin saa huimaa parannusta ilman, että kameran hienoihin, mutta usein mystiseltä tuntuviin ominaisuuksiin tarvitsee juurikaan perehtyä.

Päivänvalolla kännykkäkamerat ovat oletuksena aina valmiina kuvan ottoon. Järjestelmäkameroissakin on asetus, jossa valotukset, aukot ja herkkyydet säätyvät automaattisesti. Pidetään nyt asiat mahdollisimman yksinkertaisina ja pitäydytään siis automaattiasetuksissa.

SOMMITTELE. Sommittelulla tarkoitetaan tässä sitä, mitä kuvassa näkyy: missä kuvan tärkein aihe on ja mitä muuta kuvassa näkyy.

Yksi ja varmaan eniten käytetty sommittelutapa on niin sanottu kultainen leikkaus tai kultainen suhde. Yksinkertaisessa versiossa kuvattava alue ikään kuin jaetaan kolmeen samansuuruiseen lohkoon vaaka- ja pystysuunnassa.

Kahdella kultaisen leikkauksen helpolla muistisäännöllä saa jo mukavia tuloksia.

Ensimmäinen: kuvaa niin, että vaakakuvan pääaiheen ydin – vaikkapa saalis - on kuvan laidassa niin, että aiheen toisessa reunassa on ”tyhjää” 2/3 ja toisessa 1/3. Aiheen ei siis tarvitse olla kuvan keskellä.

Toinen: huolehdi siitä, että horisontti on vaakatasossa ja mahdollisuuksien mukaan sijoittuu joko alimman tai ylimmän vaakaviivan kohdalle.

Kuvalla voi kertoa paljon. Kannattaa siis harkita mitä muuta kuvassa näkyy kuin vaikkapa saalis, joka on ajateltu kuvan pääasiaksi. Kun sijoitat aiheen jompaankumpaan kuvan reunaan, koko muu alue voi kertoa vaikkapa paikasta, jossa hetki ikuistettiin.

Yksinkertaisessa versiossa kuvattava alue ikään kuin jaetaan kolmeen samansuuruiseen lohkoon vaaka- ja pystysuunnassa."

"

LISÄÄ JUTTUA

RULLAAMALLA

JUTTU JATKUU SEURAAVALLA AUKEAMALLA

LÄHES jokaisella on älypuhelin ja niissä on yleensä kaikissa oikein hyvä tai ainakin riittävän hyvä kamera. Nykykännyköillä voi siis varmasti ottaa hyviä kuvia - ja kamera on kätevästi aina käden ulottuvilla.

”Oikea” järjestelmäkamera tuo tietenkin kuvaamiseen lisää mahdollisuuksia niille, jotka haluavat perehtyä kameran hienouksiin ja suhtautuvat kuvaamiseen kunnianhimoisemmin.

Hyvä kamera ei kuitenkaan takaa hyvää kuvaa. Tässä muutama helppo vinkki, joiden avulla saat kelpo eräkuvia, olipa kamerasi millainen tahansa.

MUUTAMALLA helpolla niksillä kuviin saa huimaa parannusta ilman, että kameran hienoihin, mutta usein mystiseltä tuntuviin ominaisuuksiin tarvitsee juurikaan perehtyä.

Päivänvalolla kännykkäkamerat ovat oletuksena aina valmiina kuvan ottoon. Järjestelmäkameroissakin on asetus, jossa valotukset, aukot ja herkkyydet säätyvät automaattisesti. Pidetään nyt asiat mahdollisimman yksinkertaisina ja pitäydytään siis automaattiasetuksissa.

SOMMITTELE. Sommittelulla tarkoitetaan tässä sitä, mitä kuvassa näkyy: missä kuvan tärkein aihe on ja mitä muuta kuvassa näkyy.

Yksi ja varmaan eniten käytetty sommittelutapa on niin sanottu kultainen leikkaus tai kultainen suhde. Yksinkertaisessa versiossa kuvattava alue ikään kuin jaetaan kolmeen samansuuruiseen lohkoon vaaka- ja pystysuunnassa.

Kahdella kultaisen leikkauksen helpolla muistisäännöllä saa jo mukavia tuloksia.

Ensimmäinen: kuvaa niin, että vaakakuvan pääaiheen ydin – vaikkapa saalis - on kuvan laidassa niin, että aiheen toisessa reunassa on ”tyhjää” 2/3 ja toisessa 1/3. Aiheen ei siis tarvitse olla kuvan keskellä.

Toinen: huolehdi siitä, että horisontti on vaakatasossa ja mahdollisuuksien mukaan sijoittuu joko alimman tai ylimmän vaakaviivan kohdalle.

Kuvalla voi kertoa paljon. Kannattaa siis harkita mitä muuta kuvassa näkyy kuin vaikkapa saalis, joka on ajateltu kuvan pääasiaksi. Kun sijoitat aiheen jompaankumpaan kuvan reunaan, koko muu alue voi kertoa vaikkapa paikasta, jossa hetki ikuistettiin.